"Sometimes the people around you won´t understand your journey.
They don´t need to, it´s not for them."

tisdag 29 december 2015

Distance Between Dreams and Reality is Called Action

Medan jag var sjuk hemma efter hemkomsten från Gambia ville jag läsa så mycket jag kunde om Tanka Tanka kliniken och även om landet Gambia. Det är lätt att hitta mycket information om Gambia men det är betydligt svårare att hitta något om sjukvården och psykiatrin där.

De som känner mig väl vet att tålamod är inte min starkaste egenskap. Jag hade kunnat vänta några dagar och få mailadressen till sjukhuset av Sanna, men icke. Jag googlade fram information om en holländsk stiftelse som hjälper Tanka Tanka kliniken och mailade om mina tankar att komma tillbaka till dom. 
Redan samma dag fick jag svar! Jag var välkommen. YES, tänkte jag, det här kan bli något på riktigt.

Eftersom jag inte är någon miljonär så var nästa steg att börja fundera på hur kan jag få råd att förverkliga min dröm. Jag som hade tänkt börja plugga till distriktssköterska nästa termin och därmed få det ännu sämre ekonomiskt.
Attans också, alltid ska pengar sätta stop på det roliga... 
Men eftersom jag hade hamnat i någon sorts halv manisk febrig tillstånd så gav jag inte upp. Fram med datorn igen och börja läsa om olika fonder och stiftelser som delar ut bidrag. Till min STORA besvikelse finns det väldigt få fonder/stiftelser som ger ekonomisk stöd till idéer som jag nu har. Alltså åka till Gambia och volontärarbeta en kortare period. På en psykiatrisk klinik.
Det finns förstås mängder av stiftelser och fonder som bidrar olika projekt men ingenting verkar passa mitt ändamål. Det ska handla om forskning, kultur eller idrott eller så ska man själv ha någon sjukdom eller funktionsnedsättning. Jag har kontaktat Landstinget i Uppsala län (dvs min arbetsgivare) men det finns inget som passar. Jag har även kollat med Vårdförbundet och Svenska Sjuksköterskeförening, ingenting.

Jag låter mig inte att tappa hoppet. Jag är så fast besluten att åka tillbaka till Gambia att jag är säker på att det löser sig på något vis. Jag ska betala min resa dit privat, jag får ju lite semester på köpet också. Till slut hittade jag några fonder dit jag har skickat ansökan om ekonomiskt bidrag. Det återstår att se hur det går.

Jag har också "utnyttjat" mina bekanta och vänner och kastat ut lite krokar här och var. Jag har fått många bra tips och nya kontakter som har kontakter på ett eller annat sätt. Jag hoppas ni vet vilka ni är, tackar er ödmjukast!
 


Medan hjärtat längtar till att göra bra saker,
längtar fötterna till flipflops och stranden :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar