"Sometimes the people around you won´t understand your journey.
They don´t need to, it´s not for them."

torsdag 18 februari 2016

Inte långt kvar nu...

Om tre veckor kanske så här dags är jag på Tanka Tanka och upplever min första dag som volontär.
En svindlande tanke.
Det har varit spännande och roligt att planera min kommande resa, men det har hela tiden känts som väldigt långt borta i framtiden. Nu säger min Vings reseapp att det är 19 dagar kvar. Så det är nära nu.

Min extra resväska fylls på av handdukar, tvålar, plåster, papper och pennor.
Jag har betalat för 15 extra kilon MEN väskan väger redan 18 kg.
Nu gäller det att planera noga vad som får följa med. Alltså av mina privata saker. Tur att det är ett varmt land jag reser till så det behövs inte så mycket kläder...

Tiden går fort och jag har en del kvar att göra innan det är dags att åka.
Valuta ska växlas, malariamedicin ska köpas, håret ska klippas, vaccination ska tas, benen ska vaxas, taxi ska förbeställas, foton ska tas runt omkring Uppsala för att visa var jag kommer ifrån. Och så ska jag fortsätta att samla in bidrag/donationer till sjukhuset. Eftersom väskan redan är för tung så önskar jag mest bidrag i form av pengar. Kanske lite lätta saker som sårvårdsmaterial och små hygienartiklar.

Som jag har skrivit tidigare så är det mycket fattigt i Gambia.
De flesta lever på ca 2 dollar om dagen. Det är alltså ca 60 dollar i månaden. Med dagens kurs lite drygt 500 kr i månaden.

När vi var i Gambia i november så beställde S. och jag var sin drink på hotellet. Så som man gör som turist. Drinkarna kostade ca 100 kr styck, ganska dyrt kan man tycka men det var ju hotellpriser.
Medan vi satt i våra solstolar och avnjöt våra drinkar så pratade vi med hotellets trädgårdsansvarige. Han berättade att hans lön är 1900 dalasi dvs ca 400 kr i månaden. Framför ögonen på honom satt alltså vi och drack två drinkar värda halva hans månadslön. Då skämdes vi. Och den drinken smakade inte så gott kan jag lova!!

Om arbetande människor tjänar i våra mått mätt så lite, hur dåligt är det då inte för dom som hamnar på Tanka Tanka?? Förmodligen många av människorna som lider av psykisk ohälsa kan inte eller tillåts inte att arbeta vilket innebär att de har det ännu sämre ställt ekonomiskt.
Att få mat varje dag, att få tvätta sig ren och få den vård som finns trots brist på utbildad personal betyder säkert ofantligt mycket för patienterna på Tanka Tanka. Och deras anhöriga.
Och det är där jag vill hjälpa med mitt lilla sätt.
Varje krona betyder mat för dagen.
Varje plåster, handduk och tvålbit betyder mindre kostnad för en enskild patient. Och det kanske säkrar att hans/hennes barn får mat för dagen.

Om du känner att du kan avstå från några kronor och vill bidra så hör av dig!

krailonsalo@hotmail.com




En present från hotellets trädgårdsansvarige. Mycket godare än den dyra drinken :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar